|
Transport Aerian, сольный проект музыканта-мультиинструменталиста Гамлета, выпустил этим летом новый альбом под названием "Bleeding", после трехлетнего перерыва. Альбом, едва успев выйти, уже успел получить достаточно положительные отзывы от различных независимых и прог-ориентированных изданий. Музыкальная критика восприняла новый альбом как эклектический микс из джаза, классического прога, пост-прога, в целом отмечая, что новый альбом проекта нельзя охарактеризовать рамками какого-то одного жанра.
Мрачный, интровертный, психоделический, сконцентрированный на поэзии и внутренних переживаниях, этот альбом едва ли подойдет поклонникам красивых мелодий и классических музыкальных схем. Скорее, это музыка для тех, кто предпочитает вдумчиво слушать каждый звук, каждый оборот уязвимого, ломкого и наполовину безумного голоса, рассказывающего свою историю. Музыкально приближаясь к таким представителям прогрессивной сцены, как Anathema, Steven Wilson, Van Der Graaf Generator, этот проект все же следует своей собственной музыкальной стезей.
Альбом открывает агрессивная и жестокая композиция "Mortals" (Смертные), индустриальные ритмы которой перемежаются с джазовым фортепьяно. Эта песня задает основной тон альбома, создавая необходимое напряжение с первых секунд от начала прослушивания.
В целом, "Bleeding" - альбом который нужно слушать в темноте и в одиночестве, громко, так чтобы музыка захватила все пространство вокруг, а голос, срывающийся с хоралов на декламацию заставил переживать все то, что заключено в текстах песен, сосредоточившись на поэзии и эмоциях.
Неважно, что сугубо музыкально в альбоме нет ничего виртуозного и сверхсложного, нет быстрых темпов и сумасшедших соло. Это музыка для создания атмосферы и передачи замысла автора, и она гипнотически перетекает с медленных фортепьянных аккордов к какофоническим галереям ("Edges", "A lamb to the knife") , заставляя иногда поразиться контрастам, заключенным в композициях.
Отдельного слова заслуживает вокал. Пение Гамлета, стоящего за написанием всей музыки и текстов, работой над всеми инструментами и звуком для альбома, далеко от технического совершенства, но именно это придает ему какой-то гипнотический шарм. Глубокий баритон, иногда переходящий в агрессивный хриплый хэммиловский фальцет, мягкий, доходящий почти до шепота там где необходима лирика и демонстрирующий недюжинную мощь и диапазон в кульминационных точках, этот голос вносит в музыку то, что отличает Transport Aerian от прочих - он вносит в музыку почти театральный драматизм. Кому то подобный подход может прийтись не по душе, но он точно заслуживает внимания. ("Winter", "Triangle Town".)
Песней, которую можно порекомендовать для первого ознакомления с группой, является "Inspire", на которую был снят небольшой и достаточно абстрактный клип. В этой длинной десятиминутной композиции заключены практически все элементы, содержащиеся на альбоме, все его сильные и слабые стороны, которые, безусловно, тоже есть, несмотря на то что альбом в целом получился очень сильным и однозначно стоит прослушивания.
Transport Aerian - это музыка не для всех. Но для тех, кто любит неожиданно открывать подобные совершенно неожиданные находки в потоках однообразно сверкающего музыкального мейнстрима, этот альбом однозначно рекомендован для прослушивания. |
|
But something is missing inside of your hollowed eyes,
You say there's no God,
But who would you call under crossfire?
Would the religion of supermarkets save you,
Would your daddy protect you from bullets,
Can you survive on your own?
Without love we all are just mortals,
Without trust we all are alone.
2. INSPIRE
There's a warmth in my heart that I feel and it's you.
If it's all here for making me happy what else would I want,
Fog in the depths
but we will break through,
So fragile,
So strong.
Two deaths to meet again,
Found me.
Got me,
True love.
There are sounds that never were made 'cos fear pressed my voice,
In the spirals of cigarette smoke when I was alone.
And I dreamt through all of this time to merge with someone,
And it's you, it's no one but you.
And it all makes sense somehow
3. SCORE
Morning.
Doors open their greedy maws,
Walking carcasses, buying their souls -
I'm lucky to watch
All this from the inside,
I can not slow down,
No more.
There's a time for two
And places which we call home,
Through the night hotels of hope
They are...
A boy and a girl,
Holding their hands
And I pray they would not behead
Those, who beg on their knees,
With knives in their sleeves.
Too late to start from the start,
Time to score the score,
The score.
4. FOG VISION
When those who shared your place are gone,
Is there something missing?
We discover more than we can share,
And in the silence there are words to say.
As the knowledge puts clay on my mouth,
And the crackles shine through,
Will you be the one to share my weights?
Please tell me, will you?
You can feel all the sharpness of my pain,
Do we still have it?
Will the deceiving world still carry on,
At the edge of our vision.
Through the all what is done,
Fog vision
Through that is... done.
I need you by my side right now,
Will you be here forever?
5. NIGHTSKY
Nightsky, with no sign of the stars,
Casting its stare through the voided space,
To this town
That is older than us.
Beyond the last station
Voices are heard
Revealing the heart of darkness beyond,
Net in the sky,
Catching our thoughts -
It's time.
And who knows
What he's silent about,
And why have you
Forgotten your home,
Turned into the lights,
Beyond the last edge.
And a reward for your faith
Is cold
And for this voice
I pay with my skin,
But love will flow
Through my feeble words,
Again.
Nightsky, with no sign of the stars
Tonight with me,
With me.
6. LOVE
What's taken from me?
I thought that I knew it all,
And all that's around in the air,
Makes us rough,
And I'm cold as a stone,
But there is something inside,
Let me shout it all out,
For I know, it is forbidden.
Who build up this world,
Where our faces
Forever grow into masks,
But something shines through the cuts,
And I want see your eyes.
Let me love.
It's our time that is saying
That feelings are gone,
That only a crazy can love,
So then drive me insane,
Then I want to be crazy.
7. EDGES
Now that's it.
Are you to give?
Where am I standing now
In fog of flashing stars,
Passing by on and on?
Through the centuries I went
And I
Was waiting for...
...Could it be you?
In this place,
Dark,
In this time,
Asking on,
Can I believe?
Now,
No matter how I try,
Holding these arms
At the edge of an open flame -
Always those questions,
Problems...
Sharpness of embers
Cut our bodies
Stormy surroundings,
Desperate embracing...
Fighting for breathing,
Uneven feelings,
Fog in the morning,
Time is the answer:
Love
On the edge.
8. WINTER
This eve,
Prepares to become
A rebirth of the divine miracle,
A shade of the days,
whose time is gone
With a stream of common faces,
Warmth of homes,
Hours passed by, and I'm trying to sleep,
But it seems the sleep won't come.
This life
Brings all the wrong truths
to their ends.
As you open your eyes,
You'll be facing a dream
And the snow-covered skies.
Until your first step
On pathways of stone,
Warm lights, on the distance of reach,
And homes.
In my nightmares,
I saw your wedding
I heard,
On the other side
Somebody forgot my name,
And saying farewell
I close my eyes,
Exhausted of this snowstorm.
...Now,
When this
Is in the past,
The year recedes,
Burns in the fire
Of dancing nights,
Left in the memory,
Behind.
This winter takes a step back.
9. TRIANGLE TOWN
Loneliness as a heavy cloud,
Wind is strong in this place,
And I'm not sure what
Would help from this cold.
I hoped, I'd survive it,
But where are you now,
And such words as 'dare'
Are printed on the gray stone,
Like an answer 'no',
Or like the silent look 'yes'.
We climbed up the rocks
Of your gray perfume-shaped
Triangle town as three rivers flowed,
And I fought with myself
To forget how time does.
Learning the gesture language
Could save from the curve of speech,
A speech into virtue
As we shared the bed
And my hand clutches at handhold
In railroad's mourn,
As if it was your hand.
Once found, but as a word said,
It remains unspoken.
With the warm smile on mind
That I forgot I once had,
I'm awakening from the sleep,
And calming down ghosts,
Which watch from above,
For a chance to look into gray
Eyes of our child.
There might be no future...
No rest, nor point of return,
The truth is close, yet it's so far away.
And as I watch the colors of winter fade,
I make my heart beat in your sake,
And I know that this shall stay out of the questions.
10. A LAMB TO THE KNIFE (INSTRUMENTAL)