|
Многострадальная группа Genesis, которая в последнее время и так выпускала альбомы крайне редко, лишилась в конце концов и второго в своей истории вокалиста Фила Коллинза, так что на этот раз «их осталось двое» – Майк Ратерфорд и Энтони Бэнкс. Коллинз был не только прекрасным вокалистом и барабанщиком, но он еще и песни писал – надо сказать, весьма неплохие, в особенности в лирическом отношении. Правда, в последнее время он был скорее поп-певцом, но все-таки… Неожиданно ребята все же решили записать новый диск – сначала они сочинили песни и лишь потом пригласили за барабаны и перкуссии американца Ника Д’Вирджилио, участника Spock’s Beard, и турка Нира Зидкьяху, а за микрофонную стойку встал шотландец Рэй Уилсон, бывший вокалист пост-панковой группы Stiltskin, голос которого якобы напоминает Коллинза. (Ни фига не напоминает, хотя и пытается быть похожим!) В принципе, отработали рекруты неплохо, но… Почему-то саунд во многом остался таким, будто Коллинз никогда не покидал группу. Такую музыку можно услышать на альбомах Mike & The Mechanics, но и там песни встречаются поинтереснее. Оставшиеся два участника вполне могли воспользоваться возможностью показаться свои способности игры на гитарах и клавишных, но почему-то не воспользовались ею. Ладно, прогрессивного рока здесь по сути нет, но мы к этому давно уже привыкли, однако ведь и поп-музыка может быть неплохой, чего здесь как-то не наблюдается. Альбом нельзя назвать полностью провальным, кое-что интересное в нем есть, однако какой-то он в целом мрачноватый. Кроме того, создается впечатление, что он совершенно недоработан, поскольку практически все композиции, за исключением одной, заканчиваются диминуэндо, будто ни одну из них не смогли довести до ума, причем Уилсон продолжает вокалировать до самого конца, словно стараясь оставить на записи как можно больше своего голоса. Где-то после третьей темы подобное однообразие начинает откровенно раздражать. Начинаешь скучать по Филу, у которого голос, по крайней мере, был сильнее, так что можно было с ним выдержать и довольно посредственные вещи.
1) «Calling All Stations». Начало неплохое – ревущая гитара, пульсирующий бас, дополняющие атмосферу тревожные клавишные, медленный темп. Первые впечатления от вокала – нормально, хоть, конечно, и не так сильно, как у Гэбриела и Коллинза. Песня представляет собой монолог одинокого человека, который размышляет о своем состоянии, о потерянных мгновениях, о том, что все хорошее может исчезнуть. Где-то в середине слышны звуковые эффекты, напоминающие падение капель в колодец. Минус – половину композиции музыка не меняется, особенно раздражает однообразный драмминг – это уж точно не Фил. Тема движется в никуда, не меняя темпа, и совершенно неудивительно, что закончили ее диминуэндо.
2) «Congo». Довольно интересная вещь. В начале слышны африканские перкуссии и песнопения, после чего вступает ритм-секция с жесткой риффующей гитарой и отличным басом. Запоминается припев – пусть и отдает поп-музыкой, но зато хит-сингл таки получился. Лирический герой обращается к своей возлюбленной – она постоянно жалуется на него, и он просит ее послать его в Конго, чтобы она поскучала и поняла, что он ей нужен. В середине музыка на некоторое время становится лирической, когда герой признается в том, что девушка, к которой он обращается, изменила его жизнь и наполнила его светом. Ближе к концу музыка приобретает задор и отдает джазом с африканским духом.
3) «Shipwrecked». Кто-то переключает радио, потом гитара и ударные играют так, словно их передают по радио, что весьма напоминает начало «Wish You Were Here» Pink Floyd. Затем все инструменты играют без всяких штучек, появляются струнные, а затем и вокал. Эта песня также посвящена теме одиночества, однако здесь объясняются и его причины – героя покинула девушка, отчего он чувствует так, будто потерпел кораблекрушение в миллионах милях от берега. Получилась баллада без какой-либо тяжести и почти без каких-либо изменений в музыке, так что вскоре становится скучновато.
4) «Alien Afternoon». Какие-то радиопереговоры, тревожные клавишные, вступает ритм-секция с прикольными перкуссиями. После вокализов Уилсон начинает петь. По началу вещь кажется очень даже ничего, вроде как группа пытается сделать что-то в духе прогрессивного рока, однако в середине музыка становится скучной, а ритм-секция – вялой. Неплох, правда, момент, когда появляется слегка компьютеризированный хор, а гитара солирует в тревожной атмосфере. Композиция показывает чувства человека, который когда-то оставил свой родной дом, тех, кого любил, и теперь осознает, что должен вернуться, поскольку иначе вполне может сойти с ума. Судя по названию, вполне возможно, что речь идет об инопланетяне, давно живущем на Земле.
5) «Not About Us». Начало с акустической гитарой, присоединяются бас и струнные, затем ударные. Лирический герой обращается к своей любимой, говоря, что у них могут быть проблемы, но они не должны позволять им влиять на их жизнь. В припеве – неплохая гитарная игра. Где-то ближе к концу есть момент, когда остаются одни струнные. Можно было бы сделать неплохой фрагмент, но вскоре возвращается ритм-секция и я начинаю зевать.
6) «If That’s What You Need». Сразу же струнные под размеренный темп ритм-секции. Это еще одна песня-обращение – герой пытается убедить девушку, что он ради нее он готов на многое, будет сильнее, смелее, станет ее защищать. Атмосфера на припеве не меняется, только во второй раз появляется хардовая гитара, но ненадолго, так что скука не уходит.
7) «The Dividing Line». Наконец-то! Лучшая вещь на альбоме. Неплохо звучит уже в начале – интересный пульсирующий бас, перкуссии, жесткая гитара. В песне говорится о том, что мир делится на тех, у кого есть все, и тех, у кого нет ничего, однако первые не замечают вторых, пока сами ими не становятся. В середине – неплохое соло на ударных, а в конце – гитара под клавишные. Кстати, это единственная композиция, которая НЕ заканчивается диминуэндо.
8) «Uncertain Weather». Баллада – тревожные синтезаторные звуки и перкуссии, вступают клавишные и вокал. В песне говорится о выцветшей фотографии – единственной вещи, оставшейся после кого-то, кто ушел на войну. Неплохая атмосфера, особенно эмоциональная в припеве под струнные.
9) «Small Talk». Неплохая ритм-секция, однако клавишные играют нечто попсовое, да и сама песня – не совсем рок или совсем не рок. Герой просит девушку сказать то, что она действительно думает, а не просто говорить расхожие фразы, которые частенько можно слышать от других, типа «ты – мой единственный», «мы с тобой сведены судьбой» и т.д.; он чувствует так по отношению к ней, но можно ли ему надеяться на взаимность, на то, что он не будет одиноким? Припев более лиричный, с тревожными клавишными.
10) «There Must Be Some Other Way». Еще одна достаточно хорошая тема, хоть и звучит так, будто ее записали в 80-х годах. Громкие удары, тревожные клавишные, размеренный темп. Вступают струнные и акустическая гитара. Еще одно размышление о том, что делать после разрыва отношений, как начать жить заново. В припеве появляется в меру жесткая гитара, а вокал приобретает эмоциональность. Неплохое соло – клавишные под акцентированные ударные.
11) «One Man’s Fool». Мягкое вступление клавишных и струнных с легкими ударными. В данной композиции говорится о том, что хоть войны – страшная вещь, однако кому-то они выгодны. Лирический герой обращается к таким людям, спрашивая, сомневаются ли они когда-нибудь в своих деяниях, понимают ли они, что планета Земля принадлежит всем, что ради грез нужно жить, а не умирать и убивать за них. В припеве со вступлением более громкого драмминга появляются и интересные аккорды клавишных. В середине в определенный момент появляется и более жесткая гитара, вокалист временами пытается петь мажорнее, а тема становится быстрее, но все равно затянуто – почти 9 минут.
Совершенно не понимаю, как некоторые критики могли назвать этот диск лучшей работой группы за последние 15 лет. Напротив, многие поклонники Genesis называют его худшим, а то, что он добился успеха в Европе (но не в США), я списываю на счет магии названия. Даже на самых коммерческих альбомах с Коллинзом вроде «Invisible Touch» или «We Can’t Dance» гораздо больше запоминающихся вещей, чем здесь, да и лирика там лучше. Ситуацию с группой прекрасно характеризует строчка из заглавной темы: «Я потерял чувство направления». Похоже, именно это и произошло с Genesis. Возможно, не стоило выдавать новую продукцию всего лишь через год после ухода Коллинза, а то получилось нечто явно недоделанное. Конечно, могло быть и хуже. Видимо, музыканты сами поняли, что их поезд, как говорится, уже ушел, особенно когда пришлось отменить тур по США из-за плохой продажи билетов, и продолжать сотрудничество не стали. Продолжительная карьера группы, которая поначалу была одной из легенд качественного арт-рока, похоже, прекратилась – и не на самой лучшей ноте. |
|
I feel the sensation disappearing
There's a tingling in my arms
And there's a numbness in my hands
All the broken promises
All my good intentions don't add up to very much
And I realise whatever happened, whatever happened
I remember all the moments that I've wasted in my life
All the things I was always gonna do
Why is it now when it's too late
That I've finally realised it's important to me
To think that everything that's dear to me and is always in my heart
Could so easily be taken and it's tearing me apart
Going over and over in my mind
I relive it one second at a time
Calling all stations
Can anybody tell me, tell me exactly where I am
How different things look when your all on your own
Watching the darkness closing all around me, all around me
And I'm lost with feeling of your arms to remind me
Of everything that's dear to me and is always in my heart
Could so easily be taken and it's tearing me apart
Going over and over in my mind
I relive it one second at a time
Don't you know there's never been a moment
When I haven't had the thought
That everything that's dear to me and is always in my heart
Could so easily be taken and it's tearing me apart
Going over and over in my mind
I relive it one second at a time
As I sit here in the darkness feeling so alone
And everything that's dear to me and is always in my heart...
--------------------------------------------------------------------------------
Congo (Banks/Rutherford)
You say that I put chains on you
But I don't think that's really true
But if you want to be free from me
You gotta lose me in another world
Send me to the congo, I'm free to leave
There's always somewhere anybody can lead
Send me to the congo, you have to believe
You can do it if you wanna just do what you please
Like a soldier ant
I will wait for the signal to act
To take a walk right through the door
If you don't want me here anymore
Send me to the congo, I'm free to leave
There's always somewhere anybody can lead
Send me to the congo, you have to believe
You can do it if you wanna just do what you please
Into my heart you came and gave a whole new meaning to my life
Into my world you brought a light, I thought it never would go out
Send me to the congo, I'm free to leave
There's always somewhere anybody can lead
Send me to the congo, you have to believe
You can do it if you wanna just do what you please
You can send me to the congo, I'm free to leave
There's always somewhere anybody can lead
Yes you can send me to the congo, you have to believe
You can do it if you wanna just do what you please
I would never be the one to say you had no reason
To want me somewhere else far, far away
Someday you may understand, someday you will see
That someone who would die for you is all I've ever been
If that's how it's got to be, if that's what you want from me
I would never be the one to say you had no reason
To want me somewhere else far, far away
Someday you may understand, someday you will see...
--------------------------------------------------------------------------------
Shipwrecked (Banks/Rutherford)
I'm a million miles from anywhere, where can I be
Somewhere out in the ocean
Just take a look out on the horizon, what can you see
There's nothing there for me
I feel shipwrecked
I might as well be shipwrecked
I'm helpless and alone, drifting out to sea
I can't believe what you said to me
Even standing on the corner of a busy city street
I still feel so lonely
Why d'you say you wanna be with me
But the next day say you don't
I'm shipwrecked
I might as well be shipwrecked
I'm helpless and alone, drifting out to sea
I can't believe what you said to me
Without you I feel shipwrecked
But I can't let it show
A million miles away from anywhere, ooh, ooh, ohh
Is it my imagination
Or is it getting darker, are the waves getting higher
I'm a million miles from anywhere
A million miles from anything, I'm ooh
You know that's why I'm shipwrecked
I might as well be shipwrecked
I'm helpless and alone, drifting out to sea
I can't believe what you said to me
You know that's why I'm shipwrecked, shipwrecked
Losing my direction
Please come and rescue me (shipwrecked)
Shipwrecked
Shipwrecked
Shipwrecked
Shipwrecked...
--------------------------------------------------------------------------------
Alien Afternoon (Banks/Rutherford)
Woke up in the morning, staggered out of bed
Thought about getting back again, but went downstairs instead
Read the daily paper, have to know the truth
Slammed the door as I ran outside
Looked at my watch and cried
Gotta get to work on time
Gotta get to work on time
Then the sky turned to deeper blue
Not a cloud as the sun shone through
But all around rain kept falling to the ground
The wind was blowing but the trees didn't make a sound
Just another alien afternoon
Just another alien afternoon
Time that I was leaving while there's still a chance
Before I start believing in what I see or hear
Nothing here to keep me, nothing anywhere
Gotta get out, pack my bags before I go insane
Gotta get away in time
Gotta get away in time
Then the sky turned from blue to green
Took on colours I have never seen
Then a sound started ringing in my ears
I heard voices but in truth there's nobody there
Just another alien afternoon
Just another alien afternoon
To be there, back where I belong
To feel again, the wind upon my face
To see again, all that I took for granted
All that I had
And everything I knew
Never want to go wandering
Never leaving the world behind
There was never a reason to leave my heart and my home behind
Where I was born is where I should be now
I should never be lonely
I would never be sad again
I wanted to go anywhere
I wanted to see how strange it could be
Nothing would ever take me away again
Never want to go wandering
Never leaving the world behind
No, no, no, no
Nothing will ever take me away again, away again
No, no, no, no
--------------------------------------------------------------------------------
Not About Us (Banks/Rutherford/Wilson)
A little piece of something
Falling gently down, down, down
No-one understands you like I do
I'd rather be beside you
Everything we know so well
Tell me what you feel now
Show me what you think of it
It's not about us anymore
It's all about the reasons that we think we're fighting for
It's not about hate, it's not about pain we always feel
I know we have our problems but we're not the only ones
It's not about you, it's not about me
It's not about anger, it's more about the loneliness we feel
How can I begin to ask for some forgiveness
For all that we have taken
There's nothing left now
Just a little piece of something
Falling gently down, down, down
No-one understands you no, no
Like I do
There's nothing left now
It's not about us anymore
It's all about the reasons that we think we're fighting for
It's not about hate, it's not about pain we always feel
I know we have our problems but we're not the only ones
It's not about you, it's not about me
It's not about anger, it's more about the loneliness we feel
It's not about us
It's not about hate
It's more about the loneliness we feel, can you feel it
It's not about anger
It's not about wanting
I know we have our problems
But we're not the only ones, we're not the only ones
It's not about you, it's not about me...
--------------------------------------------------------------------------------
If That's What You Need (Banks/Rutherford)
Talking makes us human
That's what I was told
So why do I find it so difficult
To let my feelings unfold
Had I the courage to tell you
I promise you this
If that's what you need
I'll be the river, I'll be the mountain, always beside you
If that's what you need
I will be stronger, I will be braver than ever before
And when you came along and turned it all around
I promised myself I wouldn't tell you
Until we stood on solid ground
Holding the candle between us, I'll tell you this
If that's what you need
I'll be the river, I'll be the mountain, always beside you
If that's what you need
I will be stronger, I will be braver than ever before
And if there's any kind of danger
I hear you calling out my name
You can follow in my footsteps
And I will lead you safely back again
I never understood you
However hard I tried
But it took me a while until I realised
That all the problems were mine
Holding you nearer to me to tell you this
If that's what you need
I'll be the river, I'll be the mountain, always beside you
If that's what you need
I will be stronger, I will be braver than ever before
And when things go wrong
I'll be your concience there to remind you all of your life
And when you go wrong...
--------------------------------------------------------------------------------
The Dividing Line (Banks/Rutherford)
There has always been a dividing line
But you choose, you choose, yes you choose not to see it
And then you wonder why you fall
Cuts through the heart of every city
If you climb to the top of the highest building
See where it falls as the street lights up the colours start to change
You hear a voice inside you
Not the words that you wanted to hear
Not the things that you wanted to see hey, hey, hey, hey
In the comfort and safety of your own home
Remember those outside in the cold and the wind and the rain
Take in your hands a little ray of light
And turn it into a beam that pierces the darkness of the night
There has always been a dividing line
But you choose, you choose, yes you choose not to see it
Sometimes we believe if we close our eyes the rain
might wash it away
That's why we stumble and we fall
Not the words that you wanted to hear
Not the things that you wanted to see hey, hey, hey, hey
When everything that you hold dear to you
Has finally faded away from your life
The last cold ray of sunshine slowly disappears
Round the corner of the building
And leaves you alone
When darkness covers the city
And the streets are silent too
What will you turn to...
--------------------------------------------------------------------------------
Uncertain Weather (Banks/Rutherford)
A day of uncertain weather
Captured in a frame forever
A face in a faded photograph
He must have had a life
Maybe with a family
People who meant everything to him
A sinner, a saint, a soldier
Caught up in a war he never had a chance to start to build a life
All gone, long ago
Leaving no trace, disappearing like smoke in the wind
To become just a face without a name
Leaving no trace, disappearing like smoke in the wind
Hopes and fears, important plans, forgotten memories
Footsteps fading in the sand, ooh
Sleeps and dreams, small and grand, nothing left to see
Footsteps fading in the sand, ooh
Someone who casts the shadow, maybe just a lazy man
Doesn't make much difference now, it's true
A day of uncertain weather
Captured in a frame forever
A face in a faded photograph
All gone, long ago
Leaving no trace, disappearing like smoke in the wind
To become, just a face without a name
One more to add to the total
Of those never heard of again
Yes he's gone, just a face without a name
Leaving no trace, disappearing like smoke in the wind
All gone, just a face without a name
Leaving no trace, disappearing like smoke in the wind...
--------------------------------------------------------------------------------
Small Talk (Banks/Rutherford/Wilson)
Don't talk back to me
Don't talk back to me
Don't talk back to me
Don't talk
Going round in circles hearing too many points of view
Just words to tire me out, small talk I could do without
I would be amazed if you've returned to see things my way
Now that you've been disrespectful to my sense of pride
Isn't it a shame that you were lying when you said to
me (small talk)
I was the only one, you and I were meant to be
I expect you'll never really feel the way that I do
All of this is with regret, I'm sure you will agree
Say something to me, anything at all
I want you to mean what you say
I've seen all I want to see
And you mean the world to me
I've lived for each moment to be with you, with you, with you
Small talk
Small talk
Small talk
Small talk
You say I don't talk enough
That applies to both of us
Don't try to sound me out
Something I could do without
So much goes on inside your head, I often wonder
Have you heard enough to know there's nothing left to say
Say something to me, anything at all
I want you to mean what you say
I've seen all I want to see
And you mean the world to me
I've lived for each moment to be with you, with you, with you
Small talk
Small talk
Ooh small talk
That's all I ever hear
Small talk
I'll be alright
It may take sometime
But I'll be alright (don't talk back to me)
I'll be alright (don't talk back to me) (don't want to be
alone, nothing worth to carry on)
I'll be alright (don't talk back to me) (try hard to
understand, you won't seem to lend a hand)
I'll be alright (don't talk back to me) (without you'll
fail to see)
I'll be alright (don't talk back to me) (so many things
you said, going round in circles)
I'll be alright (don't talk back to me) (I'll rise above it
all, enough to see another day)
I'll be alright
I'll be alright
Don't talk back to me...
--------------------------------------------------------------------------------
There Must Be Some Other Way (Banks/Rutherford/Wilson)
You're no longer part of my life
I must remind myself again
Too much has happened to us, to cause each other pain
It's over now, there's too much guilt to share
Once there would have been a time
For talking, and learning
There must be some other way
To get where we have to go
There must be some other way
Please show me another way
Once it would have been so easy, to do what we have to do
There must be some other way
Please show me another way
Are we no more than parts in a play
Letting other people, strangers say our lines
To think it should come to this, after all these years
What was mine and what should stay behind
Once there would have been a time
Of sharing, of caring
There must be some other way
To get where we have to go
There must be some other way
Please show me another way
Once it would have been so easy to do what we have
to do (there must be some other way)
There must be some other way
Please show me, show me another way.
There's nothing much left to say
We have said it once and said it all again
This time we have gone too far
It could never be the same
It's time to carry on, create new lives
Once we promised we would stay together, forever
There must be some other way
To get where we have to go (there must be some other way)
There must be some other way
Please show me another way
Once it would have been so easy to do what we have
to do (what we have to do)
You know there must be some other way
Please show me another way
You know there must be another way
Please show me, show me another way (there must be
some other way)
You know there must be some other way.
--------------------------------------------------------------------------------
One Man's Fool (Banks/Rutherford)
As the buildings crumble, tumble to the ground
And the dust filled smoke rises in the air
You know that somebody somewhere looks with pride,
they're satisfied
To all who think they know
To everyone that knows that they're right
Do you ever wonder why
Do you never ask the question, even in the depths of night
Now as the daylight fading ends another day
For too many life will never be the same
And it is all for the reason they will never understand
To all who think they know
To everyone that knows that they're right
Do you ever wonder why
Do you never ask the question, even in the depths of night
And on the morning after do you realise
See the ruined faces and their ruined lives
Inside your head do you never have the thought, a
moment of doubt
To all who think they know
To everyone that knows that they're right
Do you ever wonder why
Do you never ask the question, even in the depths of night
There are only dreams, one like any other
What means the earth to one of you
Means nothing to another
There are only dreams like any other
Drawing lines upon the sand, on the land, on the sea
Then dying to defend them seems quite meaningless to me
Don't you know it means the earth to someone only one
Can mean just nothing, nothing, nothing to another
There are only dreams like any other
There are only differences
Worth living but not dying for
One man's joy makes another man weep
Nothing you can do is ever gonna change it
One man's saint is another man's fool
One man's hot is another man's cool
And when the war is over, won
Will there be peace forever more
Statues carved right out of stone, out of wood, made from gold
Praying for their mercy, that won't save their souls
Don't you know it means the earth to someone only one
Can mean just nothing, nothing, nothing to any other
There are only dreams like any other
There are only hopes and beliefs, one like any other
(there are only dreams like any other)
Worth living but not dying for
Living but not dying for not killing for
There are only dreams like any other (like any other)
To all those that think that they know
All I can say, yes all I can say
One man's joy makes another man weep
Nothing you can do is ever gonna change it
One man's saint is another man's fool
One man's hot is another man's cool
There are only dreams like any other
There are only hopes and beliefs, one like any other
There are only dreams like any other...